Για την Επιχειρηματική Αναλυτική και την Τεχνητή Νοημοσύνη

«Δεδομένα, δεδομένα παντού!» διακήρυσσε το περιοδικό The Economist σε ένα ειδικό του τεύχος πριν από λίγα χρόνια. Έκτοτε, όροι όπως «Επιχειρηματική Αναλυτική» (Business Analytics), «Μεγάλα Δεδομένα» (Big Data) και «Επιστήμη Δεδομένων» (Data Science) έγιναν ευρέως γνωστοί, με εκτενή κάλυψη σε εφημερίδες, περιοδικά, τηλεοπτικές εκπομπές — ακόμη και σε διεθνή οικονομικά φόρουμ. Η εμφάνιση προηγμένων διαδικτυακών εφαρμογών, η εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων, η μαζική ανάπτυξη δικτύων αισθητήρων και άλλων εφαρμογών παραγωγής δεδομένων έχουν οδηγήσει σε εκθετική αύξηση των όγκων δεδομένων, που πριν από λίγα μόλις χρόνια ήταν αδιανόητη. Ταυτόχρονα, η ενσωμάτωση μιας ποικιλίας μορφών δεδομένων (παραδοσιακές βάσεις δεδομένων, κείμενο, ήχος, εικόνες, βίντεο) στην κύρια ροή της ανάλυσης δεδομένων, μαζί με την ταχύτητα των σύγχρονων εφαρμογών, αναθεωρούν ριζικά τις θεμελιώδεις πτυχές της διαδικασίας λήψης αποφάσεων σε ιδιωτικούς και δημόσιους οργανισμούς. Όπως είχε επισημάνει το Wired Magazine πριν από λίγα χρόνια: «Η αναζήτηση της γνώσης ξεκινούσε κάποτε από μεγάλες θεωρίες. Τώρα ξεκινά από τεράστιες ποσότητες δεδομένων».

Τόσο η Ευρώπη όσο και οι Ηνωμένες Πολιτείες προωθούν ενεργά τη μετάβαση σε οικονομίες που βασίζονται στα δεδομένα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις να «ξυπνήσουν απέναντι σε αυτή τη μεγάλη επανάσταση των δεδομένων», ενώ το Γραφείο του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών ανακοινώνει τακτικά τεράστιες ερευνητικές πρωτοβουλίες για τα «Μεγάλα Δεδομένα». Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι οι δεξιότητες στην Επιχειρηματικότητα, τη Στατιστική και την Πληροφορική θα διαμορφώσουν ένα νέο επάγγελμα — τον ειδικό στην επιχειρηματική αναλυτική. Ένα άτομο που θα μπορεί να ανακαλύπτει τους «χρυσούς κόκκους» που κρύβονται κάτω από τεράστιους όγκους δεδομένων. Όλοι οι μεγάλοι συμβουλευτικοί οίκοι, όπως η Gartner και η McKinsey, προβλέπουν μεγάλη ζήτηση για τέτοιους επαγγελματίες τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, επισημαίνουν τη σοβαρή έλλειψη καταρτισμένων ανθρώπων στον τομέα αυτό. Ως αποτέλεσμα, η βιομηχανία και η ακαδημαϊκή κοινότητα επενδύουν μαζικά στον συγκεκριμένο τομέα.

Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ), ως ένα από τα πιο εξωστρεφή και προσανατολισμένα στην αριστεία  ακαδημαϊκά ιδρύματα στην Ελλάδα, εντόπισε αυτή την τάση ήδη από το 2011, δημιουργώντας ένα πρόγραμμα σπουδών αιχμής. Με την προσφορά βραχυπρόθεμων σεμιναρίων και μακροπρόθεσμων προγραμμάτων εξειδίκευσης στην Επιχειρηματική Αναλυτική και τα Μεγάλα Δεδομένα τα τελευταία δύο χρόνια, το ΟΠΑ απέκτησε την απαραίτητη τεχνογνωσία για την επιτυχή δημιουργία ενός Μεταπτυχιακού Προγράμματος στην Επιχειρηματική Αναλυτική (MSc in Business Analytics). Το Μεταπτυχιακό αυτό του ΟΠΑ είναι το πρώτο του είδους του στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα διεθνώς.