Έργα Τέχνης - Ακαδημαϊκό Έτος 2018-2019

Τέχνη και Εκπαίδευση 2019: 

«Ο Δάσκαλος: Διαφορετικές όψεις και οπτικές»

Θέμα εργασίας: Δάσκαλος: Όψεις και Οπτικές

Ερέθισμα: Άρθρο του Καθηγητή του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, Μυλωνά Θεόδωρου (1998), "Η πολυπρισματική κοινωνική εικόνα του Δασκάλου".

Η τέχνη είναι μια παγκόσμια γλώσσα που μπορεί να δημιουργήσει ένα κοινό έδαφος για επικοινωνία και συνύπαρξη μέσα στο σχολείο.

Οι συμμετέχοντες σε ομάδες ανά πέντε άτομα, με τη βοήθεια βασικών γραφικών υλών ή άλλων μέσων θα δημιουργήσουν τα έργα τους, αποτυπώνοντας τι σημαίνει για τον καθένα τους η πολυπρισματική κοινωνική εικόνα του Δασκάλου. Στόχος του εργαστηρίου είναι να βοηθήσει τους συμμετέχοντες να χρησιμοποιήσουν την τέχνη ως γλώσσα επικοινωνίας και να εκφραστούν μέσα από αυτήν.

Μέσα στο εργαστήριο θα διαμορφώσουμε σταδιακά ένα οικείο περιβάλλον, ώστε η εκφραστικότητα αυτή να βρει το χώρο να εκδηλωθεί. Το υλικό που θα προκύψει από τα εργαστήρια θα παρουσιαστεί σε μια εικαστική έκθεση στις 9/5/19-10/5/19 στο Φουαγιέ του ΟΠΑ.

Στο πλαίσιο των εργαστηρίων, θα πραγματοποιηθούν συζητήσεις με ειδικούς, εξωτερικές επισκέψεις στην ΑΣΚΤ, ή σε άλλους χώρους τέχνης με στόχο την κατανόηση και εξοικείωση με την πολυπρισματική κοινωνική εικόνα του Δασκάλου.

Ακολουθούν τα έργα των φοιτητών.
Επιμελήτρια εικαστικής έκθεσης: Τατιάνα May-Καλλέργη


Το δέντρο της γνώσης

Γαλανάκη Παναγιώτα, Ζιώγας Νικόλαος, Κουρκούνης – Αποστολόπουλος Παναγιώτης, Λυμπέρη Ευφημία

Το δέντρο της γνώσης

Περίληψη έργου

Η εικαστική πρόταση αποτελείται πρωτίστως από ένα δέντρο το οποίο θα βρίσκεται στο κέντρο του χαρτιού. Το δέντρο αυτό έχει ως σκοπό να απεικονίσει τις διαφορετικές όψεις του δασκάλου.

Αρχικά, ο κορμός του δέντρου απεικονίζει το δάσκαλο. Όπως ο κορμός του δέντρου λειτουργεί υποστηρικτικά για τα κλαδιά του, του καρπούς του και τα φύλλα του, έτσι και ο δάσκαλος θα πρέπει να καθοδηγεί και να υποστηρίζει τους μαθητές του σε όλα τα βήματα της ζωής τους. Τα κλαδιά του δέντρου αναπαριστούν τις αξίες που μπορεί να μεταδώσει στους μαθητές ο εκπαιδευτικός.

Όμως και πέρα από τις θετικές αξίες υπάρχουν και κάποια εμπόδια που αφορούν είτε την προσωπικότητα του εκπαιδευτικού είτε εξωτερικούς παράγοντες που δυσκολεύουν το έργο ενός εκπαιδευτικού. Στο έργο μας αυτά τα στεγανά προσπαθήσαμε να τα αποτυπώσουμε δημιουργώντας μια κουφάλα στον κορμό του δέντρου. Κάτω από τον κορμό, θα βρίσκονται οι ρίζες του δέντρου και το βάθος τους θα απεικονίζει τον αγώνα, την προσωπική επιμονή και καλλιέργεια  που έχει καταβάλει ο εκπαιδευτικός τα προηγούμενα έτη της ζωής του.

Ο απώτερος σκοπός μας είναι ο θεατής του έργου μας να προβληματιστεί σχετικά με τον τρόπο που ένας εκπαιδευτικός μπορεί να επιδράσει στη ψυχοσύνθεση ενός παιδιού. Να εντοπίσει τις αρχές με τις οποίες θα πρέπει να διέπεται το εκπαιδευτικό έργο προκειμένου να συμβάλλει στην εξύψωση των ψυχών των μαθητών.


La Régénération

Δημητράκη Ελισσάβετ, Καραμητρούδη Ζηνοβία, Κασσελούρης Ναπολέων, Κούκης Δημήτριος, Παπαδάκου Άννα-Μαρία

La Régénération

Περίληψη έργου

Η εικαστική πρόταση αποτελείται πρωτίστως από ένα δέντρο το οποίο θα βρίσκεται στο κέντρο του χαρτιού. Το δέντρο αυτό έχει ως σκοπό να απεικονίσει τις διαφορετικές όψεις του δασκάλου.

Αρχικά, ο κορμός του δέντρου απεικονίζει το δάσκαλο. Όπως ο κορμός του δέντρου λειτουργεί υποστηρικτικά για τα κλαδιά του, του καρπούς του και τα φύλλα του, έτσι και ο δάσκαλος θα πρέπει να καθοδηγεί και να υποστηρίζει τους μαθητές του σε όλα τα βήματα της ζωής τους. Τα κλαδιά του δέντρου αναπαριστούν τις αξίες που μπορεί να μεταδώσει στους μαθητές ο εκπαιδευτικός.

Όμως και πέρα από τις θετικές αξίες υπάρχουν και κάποια εμπόδια που αφορούν είτε την προσωπικότητα του εκπαιδευτικού είτε εξωτερικούς παράγοντες που δυσκολεύουν το έργο ενός εκπαιδευτικού. Στο έργο μας αυτά τα στεγανά προσπαθήσαμε να τα αποτυπώσουμε δημιουργώντας μια κουφάλα στον κορμό του δέντρου. Κάτω από τον κορμό, θα βρίσκονται οι ρίζες του δέντρου και το βάθος τους θα απεικονίζει τον αγώνα, την προσωπική επιμονή και καλλιέργεια  που έχει καταβάλει ο εκπαιδευτικός τα προηγούμενα έτη της ζωής του.

Ο απώτερος σκοπός μας είναι ο θεατής του έργου μας να προβληματιστεί σχετικά με τον τρόπο που ένας εκπαιδευτικός μπορεί να επιδράσει στη ψυχοσύνθεση ενός παιδιού. Να εντοπίσει τις αρχές με τις οποίες θα πρέπει να διέπεται το εκπαιδευτικό έργο προκειμένου να συμβάλλει στην εξύψωση των ψυχών των μαθητών.


Ο νους

Καρανάσιου Δήμητρα, Κασαρτζίογλου Μαρία, Καρέλης Σταύρος, Μπρίνιας Απόστολος, Πάλλη Δανάη, Παπαϊακώβου Βασιλική

Ο νους

Περίληψη έργου

Η δημιουργία αυτού του έργου αποσκοπεί στην απεικόνιση ενός σύγχρονου δασκάλου και παιδαγωγού. Τόσο οι καλλιτεχνικές μας επιρροές όσο και  η ανάγκη για την ανάδειξη των χαρακτηριστικών του δασκάλου μας οδήγησε στην σύνθεση ενός έργου που αποποιείται τις αναχρονιστικές αντιλήψεις και τονίζει την ανάγκη για αλλαγή. Η τεχνική stencilgraffiti μας δίνει τη δυνατότητα να παρέμβουμε και να μετασχηματίσουμε την εικόνα του Αριστοτέλη προσθέτοντας  χρώματα και στοιχεία με σκοπό τη δημιουργία μιας εικόνας που αποτυπώνει κατάλληλα το σύγχρονο πρότυπο του δασκάλου από την δική μας οπτική.


Διαφάνεια ψυχής

Γρηγορίου Αιμιλιανή, Κοντέα Άννα, Κουρμέντζα Δήμητρα, Παπαχίου Μαρία-Αντωνία, Πεφάνη Ελένη

Διαφάνεια ψυχής

Περίληψη έργου

Το έργο έχει ως σκοπό την ανάδειξη  του ρόλου του δασκάλου στην κοινωνία και τη σπουδαιότητα των αρετών που τον διακατέχουν. Η χρήση κάθε υλικού δεν είναι τυχαία. Ο θαμνώδης βασιλικός εκπροσωπεύει το Δάσκαλο, ενώ το χώμα έχει το ρόλο του γνωστικού του αντικειμένου. Το γυάλινο δοχείο απεικονίζει τα όρια και την ψυχή του εκπαιδευτικού. Οι χρυσές λεπτομέρειες υποδεικνύουν τον πλούτο που απορρέει από τη γνώση, ενώ η πεταλούδα εκφράζει τον μαθητή. Η τριγωνική μορφή δηλώνει την ανηφορική πορεία προς την μάθηση. Επιπλέον, η σφαιρική κορυφή εκφράζει την πηγή της γνώσης, ενώ τα μανταλάκια είναι η σύνδεση όλων όσων βοήθησαν το δάσκαλο να διαμορφώσει την παιδαγωγική του θεώρηση.


An Education

Δρίτσουλα Ελευθερία, Κατσαρός Νικόλαος, Λαγού Σταματία, Παλάτη Γεωργία, Παρασκευόπουλος Βασίλειος, Στειακάκη Κυριακή

An Education

Περίληψη έργου

Η εικαστική μας πρόταση σχετικά με το θέμα: δάσκαλος, όψεις και οπτικές είναι να απεικονίσουμε με έναν τρόπο την παιδεία και τον ψυχικό κόσμο ενός δασκάλου σήμερα.  Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ο σύγχρονος εκπαιδευτικός  είναι ένας άνθρωπος τόσο με μόρφωση όσο και με παιδεία σκοπός μας είναι αυτό να είναι εμφανές σε κάθε πτυχή της υπόστασής του, την οποία προσεγγίσαμε. Ο δάσκαλος μας, είναι ένας δάσκαλος με όραμα, με ιδέες, με εκλεπτυσμένη αισθητική, που αναρριχάται των στείρων γνώσεων, παρακάμπτει  τα κακώς κείμενα του παρελθόντος, παλεύει με το παρόν και τα καθημερινά προβλήματα της εκπαίδευσης, αλληλεπιδρά με την κοινωνία και χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης με τους μαθητές του. Αυτός είναι ο εκπαιδευτικός μίας κάποιας ιδανικής για εμάς εκπαίδευσης…


Η τάξη… σαν αύριο, σαν χθες

Δουλγεράκη Γεωργία, Λαμπρινοπούλου Φωτεινή, Λαμπούρης Δημήτριος, Τσαμποδήμου Βασιλική, Ψωμιάδης Γεώργιος

Η τάξη… σαν αύριο, σαν χθες

Περίληψη έργου

Το εικαστικό έργο αποτελείται από δυο τάξεις, στις οποίες εφαρμόζονται δυο διαφορετικές μεθόδους διδασκαλίας. Στην αριστερή πλευρά, η τάξη λειτουργεί με το παραδοσιακό δασκαλοκεντρικό μοντέλο που αδιαφορεί για τις ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες του μαθητή και τους αντιμετωπίζει ως άδεια δοχεία έτοιμα να γεμίσουν με γνώση. Στην δεξιά μεριά, ο δάσκαλος εφαρμόζει ομαδοσυνεργατικές και βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας, φέρνει τον μαθητή στο κέντρο της μαθησιακής διαδικασίας και λαμβάνει υπόψη τις ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες των παιδιών. Έτσι, τα παιδιά, έχουν εμφανείς διαφορές και ως προς την εμφάνιση και ως προς τη διάταξη της τάξης.


Γραμμωτός Κώδικας τριών διαστάσεων

Βελλιανίτη Κωνσταντίνα, Δήμος Αλέξανδρος, Μιχαλοπούλου Άννα, Τρουλλινού Αριστέα, Φώτη Ιωάννα, Χατζηδημητρίου Σταυρούλα

Γραμμωτός Κώδικας τριών διαστάσεων

Περίληψη έργου

Η έννοια της αποκωδικοποίησης είναι άμεσα συνυφασμένη και με την τεχνική της διδασκαλίας καθώς μέσω αυτής τόσο ο μαθητής όσο και ο δάσκαλος καλούνται να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα το οποίο είναι η απόκτηση της νέα γνώσης. Οι σύγχρονες μορφές διδασκαλίας επιτάσσουν την εφαρμογή τρόπων οι οποίοι συμβαδίζουν με την εξέλιξη της τεχνολογίας και αποστρέφονται από τη στείρα παροχή πληροφοριών, η οποία αποτελεί παρωχημένη τεχνική. Με την πάροδο των χρόνων η όψη του δασκάλου στη σχολική αίθουσα διαφοροποιείται. Έτσι και τα QR CODES αποτελούν μέρος ενός φιλμ το οποίο αποτυπώνει τις παραπάνω όψεις ανά τα χρόνια.


"Take what you need" / «Πάρε ό,τι χρειάζεσαι»

Ασπραδάκη Τατιάνα, Βασιλάκης Γεώργιος, Καραγιάννη Ελβίρα, Μαρκεσίνη Παρασκευή, Μαυρομμάτη Έλλη

Take what you need

Περίληψη έργου

Το έργο είναι κατασκευασμένο με βάση τις αρχές της απλότητας και της αυθεντικότητας. Χρησιμοποιώντας ένα διαδραστικό και καινοτόμο σχέδιο επιχειρούμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να ανακαλύψουν τις δεξιότητες και τα συναισθήματα που χρειάζονται. Ο σκοπός μας είναι να αποσπαστούν και να αφαιρεθούν σταδιακά οι λωρίδες, καθώς κάθε κομμάτι τους κόβεται μέχρι να μην παραμείνει τίποτα. Κάθε κομμάτι-καρτέλα περιέχει ένα συναίσθημα ή μία δεξιότητα. Αυτή η διαδικασία συμβολίζει τη δοτικότητα του εκπαιδευτικού η οποία είναι ανιδιοτελής. Ο εκπαιδευτικός δεν μεταδίδει μόνο πληροφορία αλλά πλάθει χαρακτήρες. Μέσω αυτής της διαδικασίας, ο επισκέπτης καλείται να συνδεθεί οπτικά με το επιτοίχιο έργο και να αποφασίσει τι θα επιθυμούσε ο ίδιος, όντας μαθητής, να «λάβει» από τον δάσκαλο του.