Y4. Διαχείριση δεδομένων

Διδάσκοντες: Ιωάννης Κωτίδης, Χρυσόστομος Καπέτης

Υποχρεωτικό, Β’ Διδακτική Περίοδος, ECTS: 6

 Περιεχόμενο Μαθήματος 
Μοντέλο oντοτήτων-συσχετίσεων και σχεσιακές βάσεις δεδομένων. Η γλώσσα SQL (εντολές DDL και DML). Χρήση του συστήματος SQL SERVER για την δημιουργία και διαχείριση βάσεων δεδομένων.  Ιεραρχικά μοντέλα δεδομένων,  γλώσσα XML, επικύρωση XML εγγράφων (DTD και  σχήματα XML). Σημασιολογικός Ιστός, η γλώσσα Resource Description Framework  (σύνταξη  RDF/XML  και RDF/TTL). Η ερωτηματική γλώσσα SPARQL. Διαχείριση δεδομένων δομής γράφου: εισαγωγή στο μοντέλο γράφων ιδιοτήτων. Χρήση του συστήματος neo4j για την αποθήκευση και ανάλυση συνδεδεμένων δεδομένων. Εισαγωγή στη γλώσσα cypher. Συστήματα μεγάλων δεδομένων NoSQL. Παραδείγματα εφαρμογών: ανάλυση κοινωνικών δεδομένων, βάσεις εγγράφων.

Προαπαιτούμενα  
Δεν υπάρχουν.

Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν και να εξηγούν βασικές έννοιες διαχείρισης δεδομένων.
  • Να εφαρμόζουν μεθόδους και τεχνικές  εννοιολογικής μοντελοποίησης για τον σχεδιασμό σχεσιακών βάσεων δεδομένων.
  • Να χρησιμοποιούν την γλώσσα SQL σε συνδυασμό με ένα σύγχρονο RDBMS για την δημιουργία και την διαχείριση σχεσιακών βάσεων δεδομένων.
  • Να χρησιμοποιούν  μεθόδους και εργαλεία για την αναπαράσταση και την διαχείριση συνδεδεμένων δεδομένων.
  • Να κατανοούν βασικές έννοιες συστημάτων μεγάλων δεδομένων

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία / Recommended Bibliography
Silberschatz, Korth, Sudarsham. Database system concepts. 6th ed., McGraw-Hill, 2010.
Γιαννακουδάκης, Εμμανουήλ I. Συστήματα βάσεων δεδομένων, Αθήνα: Μπένος, 2009.
Grigoris Antoniou & Frank van Harmelen. Εισαγωγή στον Σημασιολογικό Ιστό, Αθήνα:Κλειδάριθμος,2009.
Bob DuCharme, Learning SPARQL. 2th ed, O’Reilly, 2013.

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι
Μια διάλεξη τριών ωρών εβδομαδιαίως, ασκήσεις μελέτης και προγραμματισμού στο σπίτι (ορισμένες προς παράδοση).

Μέθοδοι Αξιολόγησης και Βαθμολόγησης
Ο τελικός βαθμός είναι ο μέσος όρος του βαθμού της τελικής γραπτής εξέτασης (50%) και του βαθμού των παραδοτέων ασκήσεων μελέτης και προγραμματισμού (βάρος 50%).

Επιστροφή