Γολγοθάς του σχολικού εκφοβισμού

Περίληψη του έργου

Στα πλαίσια του μαθήματος «Πρακτική Άσκηση στη Διδασκαλία ΙΙ» του προγράμματος Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ανατέθηκε από τη διδάσκουσα ομαδική εργασία. Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το φαινόμενο του bullying στο σχολείο μέσω της δημιουργικότητας και της τέχνης. Η ομάδα εστιάζοντας στην θεματική του σχολικού εκφοβισμού μελέτησε διάφορες πηγές και έργα τέχνης καταλήγοντας στην προσωπική της οπτική κάνοντάς την πράξη.

Έπειτα από συζητήσεις και επηρεασμένοι από την περίοδο του Πάσχα αυτό που μας κέντρισε το ενδιαφέρον σχετίζεται με  την ιστορία του Γολγοθά, του βουνού, το οποίο αποτέλεσε το δρόμο του μαρτυρίου για τον Ιησού Χριστό. Έτσι, έγινε η πρώτη σύνδεση της ιδέας μας με το ιστορικό αυτό βουνό και ο παραλληλισμός με την θεματική της εργασίας.

Αρχικά, πραγματοποιήθηκε η επιλογή των υλικών που χρειάστηκαν και ένα μέλος της ομάδας προχώρησε στην αγορά αυτών. Στην συνέχεια, κανονίστηκε συνάντηση όλων των μελών για την συζήτηση και  την υλοποίηση του έργου τέχνης μας. Ο Γολγοθάς ως κεντρική ιδέα σχεδιάστηκε σαν βάση και έπειτα ακολούθησαν οι ανθρώπινες φιγούρες σαν αναβάτες αυτού. Βασικός μας στόχος ήταν η ανάδειξη του ψυχικού κατακερματισμού που βιώνουν τα θύματα  μέσω του σχολικού εκφοβισμού. Για τον λόγο αυτό προσθέσαμε τα σπασμένα γυαλιά που συμβολίζουν τα θραύσματα του εσωτερικού κόσμου των θυμάτων.  Πρώτη δραστηριότητά μας ήταν ο σχεδιασμός και η κοπή των ανθρωπίνων φιγούρων, εν συνεχεία η βαφή τους σε μπρονζέ απόχρωση, παρομοιάζοντας τον μαθητή που δέχεται bullying στο απόσπασμα του Νίκου Καζαντζάκη ο οποίο έχει χρυσόξανθα μαλλιά. Σε παράλληλο χρόνο, κατασκευάστηκε η βάση σε μορφή πυραμίδας και τυλίχτηκε με λευκό τσαλακωμένο χαρτί. Τέλος, οι ανθρώπινες φιγούρες συνδέονται μεταξύ τους με σύρμα, το οποίο αποτυπώνει τα δεσμά του εγκλωβισμού που νιώθουν τα παιδιά που βρίσκονται σε αυτή τη κατάσταση καθιστώντας αδύνατη τη διαφυγή τους.

Ολοκληρώνοντας, αφόρμηση για τον τίτλο στάθηκε το απόσπασμα του Νίκου Καζαντζάκη από το βιβλίο «Αναφορά στο Γκρέκο», το οποίο πραγματεύεται ένα περιστατικό σχολικού εκφοβισμού και στοχοποίησης ενός μαθητή, τόσο από τον δάσκαλο όσο και από τους συμμαθητές. Το συμβάν λαμβάνει χώρα την περίοδο του Πάσχα, κάνοντας αναφορά στα πρόσωπα του Ιούδα και του Ιησού Χριστού. Έτσι λοιπόν, σκεφτήκαμε πως ο «Γολγοθάς» τον οποίο ανέβηκε ο Ιησούς και το μαρτύριο που βίωσε αποτελούν παραλληλισμό με το μαρτύριο που βιώνουν τα  θύματα του σχολικού εκφοβισμού. Τέλος, όπως ο Ιησούς οδηγείται στην Σταύρωση και έπειτα στην Ανάσταση του, έτσι και μια ανθρώπινη οντότητα η οποία έχει υπάρξει θύμα εκφοβισμού και συγκεκριμένα ο κακοποιημένος μαθητής, αφού διασχίσει τον δρόμο του μαρτυρίου, φτάνει στην κορυφή του βουνού όπου αντιπροσωπεύει την απελευθέρωση και ψυχική λύτρωση του.

Δημιουργοί του έργου:

Γαρίτου Ελένη    
Μαρίνου Βικτωρία    
Παπαϊωάννου Ιωάννης    
Σταμπέλου Μαρία    
Χαριτάκης Ευάγγελος