Εκπαιδευτική επίσκεψη στο μουσείο της Τράπεζας Ελλάδος: Μια ξεχωριστή εμπειρία για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή

Την Τετάρτη 13/4/2022, στα πλαίσια της καινοτόμου δράσης «Τέχνη και Εκπαίδευση» και του μαθήματος «Γενική και Εξελικτική Ψυχολογία» με συνοδό την Δρ Δ. Μακρή, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, προκειμένου οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να εξοικειωθούν με τη λειτουργία ενός μουσείου, την σύνδεση του με την εκπαιδευτική διαδικασία και την απόκτηση εμπειρίας σχετικά με την διοργάνωση εκπαιδευτικών επισκέψεων στα πλαίσια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Οι φοιτητές/τριες του Προγράμματος Επιστημών της Αγωγής και της Εκπαίδευσης επισκέφθηκαν την περιοδική έκθεση «Οικονομία και Κλίμα: Handle with Care», ξεναγήθηκαν σε διαμορφωμένο χώρο του μουσείου που θύμιζε έλικα DNA και ενημερώθηκαν για την έρευνα των τελευταίων δυο  χρόνων που έχει πραγματοποιήσει η Τράπεζα της Ελλάδος κι επιστήμονες από όλο τον κόσμο σχετικά με την αμφίδρομη σχέση της κλιματικής αλλαγής και της οικονομίας.

Η ξενάγηση περιείχε προβολή οπτικοακουστικών υλικών σε ψηφιακά μέσα, όπως η παρουσίαση από τη NASA σε  πραγματικό χρόνο των καμένων εκτάσεων παγκοσμίως, τα ποσοστά οξυγόνου, μονοξειδίου και διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα αλλά και την προβολή των μοντέλων  πρόβλεψης του φαινομένου του θερμοκηπίου για τα επόμενα 100 χρόνια. Η σύνδεση της επιστήμης με την τέχνη ήταν ενδιαφέρουσα μέσα από το σχετικό φωτογραφικό υλικό που σκοπό είχε να ευαισθητοποιήσει τους φοιτητές/τριες καθώς και η κατασκευή μιας μακέτας που αποτύπωνε τρία διαφορετικά σενάρια πόλεων ανάλογα με την κινητοποίηση των ανθρώπων όσον αφορά στην κλιματική αλλαγή.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του προγράμματος είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τα φιλικά προς το περιβάλλον μέτρα που έχει λάβει η Τράπεζα της Ελλάδος και τη δέσμευσή της για ένα καλύτερο αύριο σχετικά με το περιβάλλον. Τέλος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες, χωρισμένοι σε δυο ομάδες συμμετείχαν σε ένα παιχνίδι γρίφων και χρησιμοποίησαν την εφαρμογή ‘Handle with Care’, ένα 3D παιχνίδι πράσινων επενδύσεων.  Πριν την αποχώρησή τους, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έλαβαν αναμνηστικά ανάμεσα στα οποία ήταν και ένα συλλεκτικό νόμισμα εμπνευσμένο από τη συγκεκριμένη έκθεση και το κόμικ «Ο μεγάλος μετασχηματισμός. Κλίμα – Μπορούμε να αλλάξουμε πορεία;».

Η εκπαιδευτική επίσκεψη αποσκοπούσε στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια γενικότερη συλλογική πράσινη ανάπτυξη. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες προβληματίστηκαν για την κατάσταση του περιβάλλοντος και του κλίματος, εξέφρασαν συναισθήματα, τα οποία ενώ στην αρχή ήταν αρνητικά λόγω της σοβαρότητας του προβλήματος, κατέληξαν ως θετικά με μια δόση ελπίδας κι αισιοδοξίας.

Στόχος του Προγράμματος Επιστημών της Αγωγής και της Εκπαίδευσης είναι οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί να αντιληφθούν ότι η διδασκαλία δεν είναι υπόθεση «εφαρμογής συνταγών» αλλά μια δημιουργική διαδικασία, σύνθεση επιστήμης, τέχνης και τεχνικής όπου ο δάσκαλος μπορεί να σχεδιάζει βιωματικές δραστηριότητες, οι οποίες προάγουν την αναθεώρηση του τρόπου σκέψης και των εφαρμοζόμενων πρακτικών στην διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου.