Λέξεις που ανήκουν στα σκουπίδια

Περίληψη του έργου

Σκοπός της παρούσας εργασίας και κατ’ επέκταση του εικονιζόμενου έργου, είναι η βιωματική αποτύπωση της λεκτικής βίας, κυρίως, καθώς και η ευαισθητοποίηση των ατόμων ώστε να αποφευχθεί.

Στο κάδρο που ζωγραφίσαμε, αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες συνηθισμένες λέξεις, οι οποίες φανερώνουν την άσκηση βίας. Τα τσαλακωμένα χαρτιά, όπως μπορείτε εύκολα να παρατηρήσετε, δείχνουν ότι ανήκουν στον κάδο απορριμμάτων. Η ιδέα μας προήλθε από τις διηγήσεις που δεχτήκαμε στα «Μαθήματα ζωής», πραγματικών περιστατικών βίας και αποφασίσαμε με ένα έμμεσο και βιωματικό τρόπο να δείξουμε πόσο ανούσιο τουλάχιστον είναι η λεκτική βία.

Από ψυχοσυναισθηματικής άποψης, η βία προέρχεται από την ανασφάλεια του θύτη, την έλλειψη προσοχής, αγάπης και φροντίδας από την οικογένειά του . Άρα, ένας λόγος παραπάνω, για να επικεντρωθούμε στα αίτια που προκαλούν τη λεκτική βία ( σε αυτή τη περίπτωση) και να εστιάσουμε στους τρόπους αντιμετώπισης.

Αυτή είναι μία αφορμή, μία κίνηση, ένα έργο, που θέλει αφυπνίσει τους νέους και όχι μόνο, στη πρόληψη και την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου που μαστίζει τη σύγχρονη εποχή.

Από άποψη ασφάλειας, χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης από γονείς και καθηγητές, ώστε να επιτευχθεί η αρμονική πορεία της σχολικής ημέρας, χρονιάς και ζωής.

Με το συγκεκριμένο έργο, επιθυμούμε να ευαισθητοποιήσουμε τα σχολεία και τους αρμόδιους φορείς, να εντάξουν στο πρόγραμμα τα λεγόμενα «Μαθήματα Ζωής», έτσι ακριβώς όπως τα διδαχθήκαμε και εμείς στο πλαίσιο του προγράμματος «Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Όπως είναι γνωστό, για κάθε νόμισμα που υπάρχει στον πλανήτη, όλοι μπορούμε να δείξουμε δύο όψεις. Έτσι, λοιπόν, και σε αυτή τη περίπτωση του φαινομένου της βίας στα σχολεία, στην άλλη πλευρά του νομίσματος βρίσκεται το θύμα. Το άτομο που κατέχει αυτή τη «θέση» αντιμετωπίζει τη κατάσταση ανάλογα με την αγωγή, τη μόρφωση, τη παιδεία, την εκπαίδευση και την φροντίδα που έχει λάβει από το σπίτι του. Σε κάθε περίπτωση, ένα τραύμα θα αποτυπωθεί μέσα του, το οποίο πολλές φορές είναι δύσκολο να αντιμετωπισθεί. Παρουσιάζει δείγματα ανασφάλειας, έλλειψη εμπιστοσύνης, άγχος και οτιδήποτε άλλο αφορά την κοινωνικοποίησή του.

Για την άμεση και μόνιμη αντιμετώπιση του καθημερινού πλέον προβλήματος της βίας, κρίνεται αδήριτη ανάγκη η συνεχής ενημέρωση και εξάσκηση όλων των αρμόδιων φορέων επί του θέματος. Αρχικά, αφού ενταχθεί η συστηματική ενημέρωση μαθητών, κρίνεται σκόπιμο και ωφέλιμο να εφαρμόζονται δράσεις που ενώνουν τους μαθητές μεταξύ τους. Οι εκδρομές στη φύση, η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων , η ενασχόληση με κάποιο ομαδικό άθλημα, όχι μόνο θα απομακρύνει τους νέους από την εκδήλωση βίας, αλλά και από την ίδια τη σκέψη της.

Επίσης, σημαντικό είναι να «αποδομήσουμε» αυτή την εξίσωση λεκτική βία= «μαγκιά» και λεκτική βία= «ανωτερότητα» , καταδεικνύοντας με κάθε ευκαιρία πως όχι μόνο η λεκτική βία, αλλά και κάθε μορφή εκφοβισμού προσπαθεί απλώς να καλύψει, ανεπιτυχώς πάντα, την έλλειψη ουσιαστικών επιχειρημάτων και την ανεπάρκεια στη σκέψη.

Αυτό, μεταξύ άλλων, συμβολίζουν και οι τσαλακωμένες υβριστικές λέξεις. Δηλαδή, πως δεν μειώνουν αυτόν στον οποίο απευθύνονται, αλλά αυτόν που τις ξεστομίζει.

Δημιουργοί του έργου:

Γκιώνη Μιγκένα 

Λαγάνη Κωνσταντίνα 

Ράλλη Ελένη 

Τομαρά Αγαθή