Μια ενδιαφέρουσα επιμόρφωση στην παιδαγωγική Φρενέ σε συνεργασία με την παιδαγωγική ομάδα «Το Σκασιαρχείο»

Μια ενδιαφέρουσα επιμόρφωση στην παιδαγωγική Φρενέ σε συνεργασία με την παιδαγωγική ομάδα «Το Σκασιαρχείο»

Για τρεις συνεχόμενες Παρασκευές (1/12/23, 8/12/23 και 15/12/23) επισκέφθηκαν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στα πλαίσια του Προγράμματος Επιστημών της Αγωγής και της Εκπαίδευσης, μέλη από την παιδαγωγική ομάδα «Το Σκασιαρχείο». Σκοπός της επίσκεψής τους ήταν η θεωρητική και πρακτική εφαρμογή της Παιδαγωγικής Φρενέ στη διδασκαλία των οικονομικών μαθημάτων και της πληροφορικής στο Λύκειο. Αναλυτικά έλαβαν χώρα οι παρακάτω επιμορφωτικές δράσεις:

Την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου 2023, ο κος. Μπάμπης Μπαλτάς και η κα. Ασπασία Χαρλαμπίτα μας εισήγαγαν στην μέθοδο της Παιδαγωγικής Φρενέ σε θεωρητικό επίπεδο χρησιμοποιώντας πρακτικά παραδείγματα από την εμπειρία τους, με δράσεις που και οι ίδιοι κάνουν στα σχολεία όπου διδάσκουν. Μέσω αυτής της παρουσίασης και της επίλυσης των αποριών μας, αντιληφθήκαμε ότι η Παιδαγωγική Φρενέ μπορεί, όντως, να εφαρμοστεί στη σχολική πραγματικότητα της Ελλάδας και, ότι και εμείς οι ίδιοι, μπορούμε να καινοτομήσουμε στον τομέα της εκπαίδευσης με θέληση, υπομονή και σωστή προετοιμασία.

Την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023 η κα. Μαρία Ζαχαροπούλου και η κα. Κατερίνα Παούρη, μας παρουσίασαν πως η Παιδαγωγική Φρενέ μπορεί να εφαρμοστεί πρακτικά μέσα από  δύο διδακτικές μεθόδους: τη μέθοδο «Τι Νέα;» και το «Συμβούλιο Τάξης». Αρχικά, συμμετείχαμε όλοι στη μέθοδο «Τι Νέα;» και είδαμε, πρακτικά, και πώς μπορεί να πραγματοποιηθεί αλλά και πως το βιώνουν οι μαθητές μιας τάξης. Ύστερα, διοργανώθηκε το «Συμβούλιο Τάξης», όπου, είχαμε την ευκαιρία να θίξουμε ζητήματα τα οποία μας απασχολούν και να τα επιλύσουμε συνδιαμορφωτικά και με σεβασμό.

Την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023, με επιμορφώτρια την κα. Στέλλα Μπαδικιάν, ξεκινήσαμε με μια άσκηση γνωριμίας, όπου μοιραστήκαμε κάτι από τον εαυτό μας, γεγονός το οποίο δημιούργησε στην ομάδα μια ευχάριστη ατμόσφαιρα και μας έφερε όλους πιο κοντά. Έπειτα, αφότου χωριστήκαμε σε τυχαίες ομάδες, αναλάβαμε να φτιάξουμε μια παρουσίαση ενός κεφαλαίου της αρεσκείας μας, με έναν πρωτότυπο, μαθητοκεντρικό τρόπο, με τον οποίο οι μαθητές θα αποκτούν τη γνώση βιωματικά και συμμετοχικά.

Συνολικά, οι επιμορφωτές του «Σκασιαρχείου» μας σύστησαν σε μια νέα οπτική της διδασκαλίας, η οποία εφαρμόζεται με μια πληθώρα διαφορετικών μεθόδων. Συνειδητοποιήσαμε, πως, αν η Παιδαγωγική Φρενέ εφαρμοστεί στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι μόνο θετικά, τόσο για την εκπαίδευση και την νοητική και ψυχική καλλιέργεια των μαθητών όσο και για την  εύρυθμη ροή του μαθήματος, το οποίο θα είναι πιο ωφέλιμο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Κατά τη διάρκεια του επιμορφωτικού προγράμματος, νιώσαμε πολύ ενθουσιασμό, χαρά και θαυμασμό για τους επιμορφωτές, οι οποίοι επιλέγουν να δράσουν «έξω από το κουτί» ενός συντηρητικού εκπαιδευτικού συστήματος και να ανοίξουν νέους ορίζοντες στους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς. Και για αυτό, είμαστε όλοι/ες πολύ ευγνώμονες.

Σας ευχαριστούμε πολύ!

Περάσαμε καταπληκτικά!

Το κείμενο επιμελήθηκαν οι φοιτητές του Προγράμματος Επιστημών Αγωγής & Εκπαίδευσης 2023-2024 Ιωάννης Τσάλας και Γεώργιος Ντάκουρης