Ο λατρευτικός χώρος της νιότης μου έγινε μουσείο!

Ο λατρευτικός χώρος της νιότης μου
έγινε μουσείο!

Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ (2001)

Την Τετάρτη 03 Μαΐου 2023, οι φοιτητές/τριες του Προγράμματος σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών,  επισκέφτηκαν το Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος στα πλαίσια του μαθήματος «Γενική και Εξελικτική Ψυχολογία» με την συνοδεία της Δρ. Μακρή Δήμητρας σε συνεργασία με την επιστημονική υπεύθυνη του Προγράμματος Δρ. Βασιλική Μπρίνια.

Το εν λόγω μουσείο μοιάζει με ένα συναρπαστικό ταξίδι στη νεότερη οικονομική και νομισματική ιστορία της Ελλάδας, όπως διατυπώνεται εύστοχα και στη φράση του λογοτύπου. Οι επισκέπτες – φοιτητές ταξίδεψαν μέσα από τις συλλογές, το αρχειακό υλικό και τις σύγχρονες διαδραστικές εφαρμογές της. Και οι δύο ομάδες φοιτητών ήταν εντυπωσιασμένες και ανέφεραν πως η περιήγηση ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα με διάφορες θεματικές ενότητες. Ο τρόπος παρουσίασης περιλάμβανε ερωτοαποκρίσεις και συζήτηση μεταξύ ξεναγών και μαθητών, που επέτρεπε στους τελευταίους να ανακαλύψουν τη γνώση. Τέλος, πολύ σημαντικό είναι πως το Μουσείο είναι πλήρως προσβάσιμο σε άτομα με κινητικές ή οπτικές δυσκολίες, οπότε οι επισκέπτες – φοιτητές είχαν την ευκαιρία να περιπλανηθούν στο χώρο και να παρατηρήσουν τα εκθέματα με τη συμβολη των υπόλοιπων αισθήσεων τους πέρα των ματιών τους.

Το ταξίδι ξεκινάει... με την ανάδειξη του ρόλου, των λειτουργιών και τη συμβολής της Τράπεζας στην αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας. Οι ξεναγοί διερευνούν το γνωστικό επίπεδο των φοιτητών και με κατευθυντήριες ερωτήσεις τους βοηθούν να ανακαλύψουν τις λειτουργίες της τράπεζας της Ελλάδος. Έπειτα, έγινε σύνδεση της θεματικής του μουσείου με τη κλιματική αλλαγή. Πρωτίστως, το περιβάλλον είναι αναγκαίο να προστατευτεί για την επιβίωση του ανθρώπου. Δευτερευόντως, το κόστος των καταστροφών στο μέλλον υπολογίζεται σε πολλά εκατομμύρια ετησίως, άρα θα επηρεάζει άμεσα την κατάσταση της οικονομίας όλων των χωρών, όπως και της Ελλάδας και έτσι προκύπτει και η σύνδεση με τη μόνιμη έκθεση του μουσείου. Στη συνέχεια, οι φοιτητές παρατηρούν τα εκθέματα που αφορούν την ιστορία του χρήματος, δείγματα του αντιπραγματισμού μέχρι και τις σύγχρονες  μορφές χρήματος – το λεγόμενο πλαστικό χρήμα. Επιπλέον, γίνεται ανοιχτή συζήτηση σχετικά με τα πράσινα επαγγέλματα του μέλλοντος και ακούγονται πολλές απόψεις από την ομάδα.

Στο τελευταίο μέρος της περιήγησης, που έλαβε χώρο στο υπόγειο μέρος του μουσείου, το ταξίδι στο χρόνο ολοκληρώνεται με ιστορικές επισημάνσεις σχετικά με το νομισματικό σύστημα στην Ελλάδα και τις πολιτικές συνθήκες που επικρατούν την περίοδο 1828 – 2001. Οι φοιτητές παρατήρησαν τις διαφορές ανάμεσα στα τραπεζογραμμάτια και τα κέρματα του παρελθόντος με τα σημερινά, εστίασαν στις αξίες και τις απεικονίσεις που βρίσκονται πάνω σε αυτά. Συνάντησαν σημαντικές προσωπικότητες, μυθικές φιγούρες, μνημεία και σχέδια που συμβολίζουν αξίες της χώρας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην οποία ανήκει η Ελλάδα σήμερα.

Οι φοιτητές έμειναν ικανοποιημένοι από την εμπειρία που ξεπέρασε τις προσδοκίες τους. Η ξενάγηση είχε αρκετό ενδιαφέρον και οι ξεναγοί βοήθησαν σημαντικά. Ένας από τους βασικούς στόχους της επίσκεψης είναι ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να κάνουν επισκέψεις σε μουσεία με τους μαθητές τους, βρίσκοντας σύνδεση των μαθημάτων τους με το περιεχόμενο μουσείων όπως αυτού της Τράπεζας της Ελλάδος και να μάθουν τα παιδιά μέσα από βιωματικές μεθόδους.