Παιδαγωγική Φρενέ 2024-2025

«Το σχολείο πρέπει να είναι ένα εργαστήρι ζωής και όχι ένα μέρος αποστήθισης.»

– Célestin Freinet


Παιδαγωγική Φρενέ

Το Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης ολοκληρώθηκε με επιτυ-χία την Παρασκευή 23 Μαΐου 2025, έχοντας ενσωματώσει μια σειρά από καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις που στόχο είχαν την εμβάθυνση των φοιτητών σε σύγχρονες προσεγγίσεις της παιδαγωγι-κής επιστήμης. Ιδιαίτερη θέση ανάμεσα σε αυτές τις δράσεις κατείχε η εισαγωγή και εφαρμογή της Παιδαγωγικής Φρενέ, μιας εναλλακτικής και δυναμικής παιδαγωγικής προσέγγισης που θέτει στο επίκεντρο τη μαθητοκεντρική και συνεργατική μάθηση.

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι φοιτητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν εις βάθος τις αρχές, τις τεχνικές και τις αξίες της Παιδαγωγικής Φρενέ, μέσα από θεωρητική επιμόρφωση, ομαδι-κές εργασίες και βιωματικά εργαστήρια, συντονισμένα από τον Επικεφαλής της ομάδας του «Σκα-σιαρχείου» κ. Μπάμπη Μπαλτά. Η συμμετοχή της παιδαγωγικής ομάδας «Το Σκασιαρχείο» και της επιστημονικά υπεύθυνης της δράσης, Δρ. Βασιλικής Μπρίνια, υπήρξε καθοριστική, καθώς οι ειση-γήσεις τους συνέβαλαν στην ουσιαστική κατανόηση του παιδαγωγικού αυτού ρεύματος και της ε-φαρμογής του στη σύγχρονη σχολική πράξη.

Κατά το χειμερινό εξάμηνο, δόθηκε έμφαση στη θεωρητική προσέγγιση της παιδαγωγικής Φρενέ και στην παρουσίαση των βασικών τεχνικών της, όπως το «Τι νέα;», η σχολική εφημερίδα, τα πλά-να εργασίας και τα συμβούλια τάξης. Οι τεχνικές αυτές αναλύθηκαν μέσα από τη σύνδεσή τους με τις αξίες της ελευθερίας, της συνεργασίας και της αυτενέργειας των μαθητών. Οι φοιτητές συμμε-τείχαν ενεργά σε βιωματικές ασκήσεις που προσομοίωναν εκπαιδευτικά περιβάλλοντα εφαρμογής της Φρενέ, αναπτύσσοντας κριτική σκέψη και παιδαγωγική ενσυναίσθηση.

Στο εαρινό εξάμηνο, η εμπλοκή των φοιτητών σε δημόσια σχολεία ενίσχυσε τη σύνδεση θεωρίας και πράξης. Στο πλαίσιο αυτό, εμβάθυναν στην πρακτική εφαρμογή των τεχνικών της Φρενέ, ιδιαί-τερα μέσα από την ανάπτυξη πλάνων εργασίας και την οργάνωση μαθημάτων βάσει των αρχών του Σχολικού Συνεταιρισμού. Η εμπειρία αυτή επέτρεψε στους συμμετέχοντες να κατανοήσουν τις δυνατότητες αλλά και τις προκλήσεις της εφαρμογής καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων στο σύγ-χρονο εκπαιδευτικό πλαίσιο.

Η ολοκλήρωση αυτής της παιδαγωγικής καινοτομίας κατέδειξε τη βαθιά εκπαιδευτική αξία της Παιδαγωγικής Φρενέ, η οποία δεν περιορίζεται στη διδασκαλία τεχνικών, αλλά στοχεύει στη δια-μόρφωση ελεύθερων, υπεύθυνων και κοινωνικά ενεργών υποκειμένων. Μέσα από τη συνεργασία με την ομάδα Σκασιαρχείο και την καθοδήγηση της επιστημονικής υπεύθυνης, οι φοιτητές ενισχύ-θηκαν με κριτικά εργαλεία και παιδαγωγική ευαισθησία, αποκτώντας πολύτιμα εφόδια για τη μελ-λοντική τους επαγγελματική πορεία ως εκπαιδευτικοί με κοινωνικό προσανατολισμό και καινοτόμο παιδαγωγικό πνεύμα.

Η επιτυχημένη δράση «Παιδαγωγική Φρενέ» στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την Παιδαγωγική Ομάδα «το Σκασιαρχείο» θα συνεχιστεί την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά 2025-2026!

Καλό καλοκαίρι!