Σχολικός εκφοβισμός

Περίληψη του έργου

Στη σύγχρονη εποχή τα φαινόμενα bulling φαίνεται να αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια μορφή bulling και μπορεί να έχει είτε λεκτική μορφή (κοροϊδία, ντροπιαστικά σχόλια), είτε σωματική μορφή (χτυπήματα, κλωτσιές), είτε ηλεκτρονική μορφή, γνωστή και ως cyber bulling (εκφοβισμός μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μηνυμάτων στο κινητό).      

            Στο έργο τέχνης μας , με τίτλο «Οι λέξεις που πληγώνουν», επικεντρωνόμαστε στις δύο πρώτες μορφές του σχολικού εκφοβισμού, την λεκτική και την σωματική. Στόχος της ομάδας μας ήταν να δώσουμε στον θεατή να νιώσει τα συναισθήματα και τη θλίψη που μπορεί να δημιουργήσει σε έναν μαθητή ή σε μια μαθήτρια ο σχολικός εκφοβισμός.

            Ένα έργο τέχνης, μια εικόνα, ένα σχέδιο και πιο συγκεκριμένα το δικό μας έργο τέχνης έχει δύο στόχους. Πρώτος και κύριος στόχος, είναι να κάνουμε το κάθε παιδί και τον κάθε άνθρωπο ο οποίος έχει βιώσει σχολικό εκφοβισμό να καταλάβει πως ξέρουμε πως και τι αισθάνεται. Η κατανόηση είναι αυτό που αναζητούν πρώτα τα παιδιά και έπειτα η υποστήριξη. Δεύτερος μας στόχος, είναι να δείξουμε στον θύτη, τον άνθρωπο τον οποίο πληγώνει τον συμμαθητή του ή την συμμαθήτριά του, πόσο πόνο μπορεί να προκαλεί είτε με λέξεις, είτε με πράξεις. Πολλές φορές ο θύτης αποτελεί και αυτό ένα πληγωμένο παιδί. Ένα πληγωμένο παιδί το οποίο πληγώνοντας με τη σειρά του, απαλύνει τον δικό του πόνο. Για τον λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε το κακό και τον πόνο που προκαλούν οι πράξεις του.

            Το έργο τέχνης μας αποτελείται από τρία σκέλη. Κεντρικά, απεικονίζεται μια μαθήτρια. Μια μαθήτρια η οποία φαίνεται θλιμμένη, με δάκρυα να κυλούν από τα μάτια της, κάποια τα οποία έχουν κόκκινο χρώμα. Η μαθήτρια αυτή σφίγγει τα δόντια της και τα χέρια της είναι πίσω από την πλάτη της, δείχνοντας ότι δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τον πόνο που της προκαλούν οι τριγύρω φιγούρες. Στο πάνω μέρος του πίνακα εμφανίζονται τέσσερα πρόσωπα. Τα πρόσωπα αυτά φαίνονται πολύ σκληρά και θυμωμένα και κοιτάζουν προς το μέρος της μαθήτριας λέγοντάς της άσχημα λόγια, λέξεις που είναι βαριές σαν τις βίδες. Έτσι, στον καμβά ζωγραφικής έχουν κολληθεί αληθινές βίδες οι οποίες προέρχονται από τα στόματα των προσώπων και κατευθύνονται προς το μέρος της μαθήτριας απειλητικά. Τα πρόσωπα αυτά φαίνεται να ανήκουν στην πρώτη κατηγορία του λεκτικού εκφοβισμού. Τέλος, στο κάτω μέρος του κάδρου απεικονίζονται τέσσερις σκιές γύρω από την μαθήτρια. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι αυτές οι σκιές είναι άτομα τα οποία έχουν στοιχειώσει ή ακόμη στοιχειώνουν την μαθήτρια αυτή. Εδώ μπορεί κανείς να παρατηρήσει τα ότι τα άκρα των μορφών αυτών είναι κοφτερά σας μαχαίρια, εκ των οποίων δύο φιγούρες φαίνεται να έχουν κόκκινες σταγόνες αίματος. Οι φιγούρες αυτές ανήκουν στην δεύτερη κατηγορία σχολικού εκφοβισμού, την σωματική βία.

            Για την εκπόνηση του έργου αυτού χρησιμοποιήσαμε έναν λευκό καμβά ζωγραφικής διαστάσεων 25x30 , ο σχεδιασμός έγινε με μολύβι, ενώ ο χρωματισμός έγινε με ξυλομπογιές και είναι αρκετά απαλός ώστε να μη χαθεί η λεπτομερής σχεδίαση. Τέλος, για να δώσουμε ζωντάνια στο έργο και να δείξουμε πόσο σκληρή μπορεί να είναι η λεκτική βία, χρησιμοποιήθηκαν αληθινές βίδες, οι οποίες κολλήθηκαν με κόλλα στιγμής. Κύριο συστατικό ήταν η φαντασία της ομάδας και σε συνδυασμό με το ταλέντο μας.

Δημιουργοί του έργου:

Ευάγγελος Πρίνος 

 Δήμητρα Γεωργιάδου 

 Ζηνοβία Μεμμά 

 Αικατερίνη Τυρλή 

 Θεοδώρα Τομαντζόγλου