Σχολικός συνεταιρισμός: Οι φοιτητές/τριες γράφουν..

Σχολικός Συνεταιρισμός 2021

Πρόγραμμα Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών-Καινοτόμος δράση-Παιδαγωγική Φρενέ έτους 2020-2021: Ο σχολικός συνεταιρισμός σε συνεργασία με το Σκασιαρχείο, από τη θεωρία στην πράξη.

Οι φοιτητές/τριες του Προγράμματος γράφουν για την εμπειρία τους…

«Από την αρχή της χρονιάς 2020-2021 η ομάδα του «Σκασιαρχείου» αποτέλεσε αρωγό στην προσπάθειά μας να επιμορφωθούμε σε σύγχρονες εκπαιδευτικές και μεθόδους που μας εξασφαλίσουν αποτελεσματικότερη επικοινωνία με τους μαθητές και θετικό κλίμα στη σχολική τάξη. Μεταλαμπαδεύοντάς μας γνώσεις και εμπειρίες η ομάδα του Σκασιαρχείου μας βοήθησε να κατανοήσουμε εις βάθος τις θεμελιώδεις αρχές και αξίες της παιδαγωγικής Φρενέ, καθώς και να συνειδητοποιήσουμε την σημασία και τη χρησιμότητα της στη σχολική τάξη. Κάθε συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς του Σκασιαρχείου ήταν και ένα επιπλέον βήμα στην εμβάθυνσή μας στην παιδαγωγική Φρενέ.

Επιστέγασμα των συναντήσεων αυτών καθόλη την διάρκεια της χρονιάς αποτέλεσε η δράση, σε συνεργασία με τον κ. Μπαλτά και τον κ. Κατσαρό, για την προσομοίωση διδασκαλίας στα μαθήματα των οικονομικών και της πληροφορικής με αντικείμενο τη δημιουργία σχολικού συνεταιρισμού, αξιοποιώντας εργαλεία της παιδαγωγικής Φρενέ όπως το συμβούλιο τάξης και το «Τι νέα;». Το τρίπτυχο της δράσης αυτής είναι η «τάξη-αυλή-κοινότητα», πως δηλαδή με αφορμή το γνωστικό αντικείμενο ο εκπαιδευτικός δημιουργεί τις αναγκαίες συνθήκες για τους μαθητές να προβληματιστούν σε κοινωνικά ζητήματα και να συμμετέχουν ενεργά στην υλοποίηση της ιδέας τους με πραγματικά δεδομένα μέσα στο σχολείο.

Παρότι οι ιδιαίτερες συνθήκες που βιώνουμε, εξαιτίας της πανδημίας, δημιουργούν στεγανά στην επικοινωνία και έχουν επιφέρει κόπωση, με την πολύτιμη συνεισφορά των έμπειρων εκπαιδευτικών του Σκασιαρχείου υπερκεράσαμε τις δυσκολίες και περατώσαμε αποτελεσματικά τα βιωματικά εργαστήρια. Εμπνεόμενοι από την Παιδαγωγική Φρενέ και σε συνεργασία με την παιδαγωγική ομάδα του Σκασιαρχείου, οραματιστήκαμε ένα Σχολικό Συνεταιρισμό, στον οποίο οι μαθητές μέσα από τις αρχές της συνεργατικής τάξης και τις αξίες της αλληλεγγύης και της αυτοδιαχείρισης. Ειδικότερα οι εννιά ομάδες που σχηματίστηκαν με την επιστημονική ευθύνη της Δρ Β. Μπρίνια, εργάστηκαν συστηματικά με τον κ. Μπαλτά και τον κ. Κατσαρό με γνώμονα τη κριτική θεώρηση των κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας σήμερα, από τη φτώχεια και την ανεργία μέχρι την κάθε μορφής  περιστατικά βίας, την καθημερινή ζωή του εφήβου και τη βιώσιμη ανάπτυξη στην κοινότητα. Έτσι, αναπτύχθηκαν πλάνα μαθήματος, με απώτερο στόχο οι μαθητές να δημιουργήσουν το δικό τους συνεταιρισμό και να συμβάλλουν στην εξάλειψη αρνητικών φαινομένων και την προάσπιση των ανθρώπινων  δικαιωμάτων.

Τέτοιοι συνεταιρισμοί είναι, το αυτοδιαχειριζόμενο τυπογραφείο, για την έκδοση εφημερίδας μέσα στο σχολείο, η οποία θα πραγματεύεται ζητήματα που άπτονται του ενδιαφέροντος του εφήβου. Η έκδοση και διάθεση σχολικής εφημερίδας από τους μαθητές, της οποίας τα έσοδα θα διατεθούν με σκοπό την οικονομική ενίσχυση της κοινωνικής κουζίνας. Η ίδρυση κοινωνικού παντοπωλείου εντός της σχολικής μονάδας για την προσφορά αγαθών σε αυτούς που τα έχουν ανάγκη.

Παράλληλα, διατυπώθηκαν και ιδέες που εστιάζουν στην ευαισθητοποίηση της κοινότητας σε θέματα βίας, όπως η δημιουργία σχολικού συνεταιρισμού με αντικείμενο σύνταξη εσωτερικού σχολικού κανονισμού και αφισοκολλήσεις, μέχρι αυτοδιαχειριζόμενο σχολικό κινηματογράφο και μαθητικό ραδιόφωνο, οι μαθητές δίνουν τα δικά τους μηνύματα ενάντια στη βία.  Η ενημέρωση των μαθητών και βιωματικότητα μέσα από την τέχνη, μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση της έννοιας της βιώσιμης ανάπτυξης, ιδρύοντας συνεταιρισμό που θα διοργανώσει δράσεις και ημερίδες για την αξία και την εκμετάλλευση των ανακυκλώσιμων υλικών.

Ακόμη, η ενημέρωση των μαθητών για τα παραδοσιακά επαγγέλματα που τείνουν προς εξαφάνιση και η δημιουργία εργαστηρίου καλαθοπλεχτικής, είναι ικανή να συνδέσει τους όρους ης οικονομίας με ην κοινωνική εξέλιξη. Τέλος, η επιμόρφωση των μαθητών σε νέες τεχνολογίες και ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το cloud ώστε να ψηφιοποιήσουν τη σχολική βιβλιοθήκη και να παρέχουν τη δυνατότητα δανεισμού, ακόμη και πρωτότυπου υλικού των μαθητών, όπως εφημερίδες και βιβλία.

Κλείνοντας, η προσομοίωση της διδασκαλίας, μέσα από το εργαστήριο για τη δημιουργία σχολικού συνεταιρισμού, μας οδήγησε στο συμπέρασμα ότι κύρια αρχή για κάθε εκπαιδευτικό είναι η βιωματικότητα στη μάθηση, δηλαδή η σύνδεση του σχολείου με το περιβάλλον «έξω από το σχολείο», ώστε να αντιληφθούν μαθητές και εκπαιδευτικοί ότι η εκπαιδευτική μονάδα είναι αναπόσπαστο μέρος της κοινωνίας και όχι μία γυάλινη σφαίρα,0 αποκομμένη από την πραγματική ζωή. Έτσι, στο σύνολό του το σχολείο εκτός από «αποστειρωμένες» αντιλήψεις και στείρα γνώση, μεταλαμπαδεύει αξίες και ιδανικά, απαραίτητα για την καλλιέργεια ενεργών πολιτών.

Η μάθηση δεν είναι μόνο διάλεξη, είναι προβληματισμός, ανταλλαγή ιδεών, διεύρυνση σκέψης, καλλιέργεια πνεύματος. Ακόμη και μέσα από τα μαθήματα των οικονομικών, με τις κατάλληλες μεθόδους, ο εκπαιδευτικός μπορεί να βρει μια χαραμάδα ελπίδας και αισιοδοξίας για το μέλλον της εκπαίδευσης και της κοινωνικής ευαισθητοποίησης των μαθητών.

Ευχαριστούμε την ομάδα το Σκασιαρχείο για όλα όσα πολύτιμα μας προσέφερε…»

Σχολικός Συνεταιρισμός 2021

Η ομάδα των φοιτητών/τριών του Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών  ακαδημαϊκού έτους 2020-2021

Αδαμαντία Τσούμπα Νικολέττα Χατζή Τσατσαμπά Αντωνία Μαρία
Λυδία Αθανασίου Ιωάννης Μπουγιατιωτης Τουμάση Ήβη
Σοφία Δρούγκα Μαρίνα Κακουλάκη Σταθοπούλου Δανάη
Φανή Γουέρα Ιωάννα Κασιμάτη Μαραγκουδάκης Χρήστος
Φωτεινή Παπαδοπούλου Αλιφέρη Παρασκευή Αρκουμάνη Αγγελική
Ανδρέας Δελής Βασιλάκη Μαρία Λιόντου Μαρία-Ευαγγελία
Έλενα Ιωαννα Μούτσιου Δέρβη Θεοδώρα Νίκκου Φρειδερίκη
Έκτορας Κάνδιας Μαρκουτσά Δήμητρα Σαμαράς Κωνσταντίνος
Γιώργος Καλούδης Τυπάλδου Αναστασία Συλλαίου Βασιλική
Ζουμά Χριστίνα-Λουλούδα Δανέζη Μαρία Αργυρώ Γιαννιώτη
Κωνσταντακοπούλου Μαρία-Θωμαΐς Κανατάκη Αγγελική Δημήτρης Αναγνωστόπουλος
Μαϊτού Αικατερίνη Μπιζτούνα Βασιλεία- Αικατερίνη Ευγενία Κανελλοπούλου
Πουρνάρα Αικατερίνη Τίκα Μαρία- Νεκταρία Εμμανουήλ Αρχοντάκης
Μπάλλας Ιάκωβος-Δημήτριος Τσιτμής Βασίλειος Ευάγγελος Καντάς
Γιαλός Παναγιώτης Τσαπαρλή Δανάη
Ειρήνη Μαρτακη Ευαγγελία Μήτσιου

Μπορείτε να ανατρέξετε εδώ για την αντίστοιχη δημοσίευση στην ιστοσελίδα του Σκασιαρχείου.

Σχολικός Συνεταιρισμός 2021