“Στην Αυτοκρατορία των Αισθήσεων” της Lynda Benglis

max-width 100%

Lynda Benglis: “In the Realm of the Senses”

Μια έρευνα πεδίου “στην Αυτοκρατορία των Αισθήσεων” της Lynda Benglis για τους φοιτητές/τριες του

Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης του ΟΠΑ

Ο κύκλος βιωματικών δραστηριοτήτων-ερεθισμάτων της καινοτόμου δράσης “Τέχνη και Εκπαίδευση” του Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης ολοκληρώθηκε για το χειμερινό εξάμηνο 2019 με την έρευνα πεδίου που έλαβε χώρα την Τετάρτη 11/12/2019 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας & Ηροδότου 1, όπου στους χώρους του Μεγάρου Σταθάτου φιλοξενείται η έκθεση “In the Realm of the Senses” που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ με αφορμή την συμπλήρωση 50 χρόνων παρουσίας της Lynda Benglis στον χώρο της τέχνης και αποτελεί την πρώτη ατομική έκθεση της Lynda Benglis σε μουσειακό χώρο στην Ελλάδα.

max-width 100%

Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτητές/τριες του Προγράμματος με την συνοδεία της επιστημονικής υπεύθυνης Δρ. Βασιλικής Μπρίνια και των εικαστικών της ΑΣΚΤ κ. Χριστίνας Παναγοπούλου και κ. Γιώργου Δρίτσα, συζήτησαν το αισθητικό αποτέλεσμα του συνδυασμού της γλυπτικής με την ζωγραφική. Κατά την περιήγησή τους στους χώρους της έκθεσης, οι φοιτητές/τριες είχαν την ευκαιρία, τόσο ομαδικά όσο και μεμονωμένα, να ερμηνεύσουν τα νοήματα που απορρέουν από τα 36 γλυπτικά έργα που απαρτίζουν μια αναδρομή στις διαφορετικές εικόνες, ιδέες και μεθόδους της Benglis, η οποία χρησιμοποιώντας άλλοτε πιο συνηθισμένα και άλλοτε πιο ιδιαίτερα υλικά ωθεί τις παραδόσεις της γλυπτικής και της ζωγραφικής σε νέα αφηρημένα και αισθησιακά μονοπάτια.

max-width 100%

Η Lynda Benglis, ως πρωτεργάτρια του Μετα-Μινιμαλισμού και έχοντας βασικές επιρροές από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, θέλησε να σπάσει μέσω της τέχνης της τα φράγματα μεταξύ ζωγραφικής και γλυπτικής, ενώ οι ρευστές μορφές, οι αισθησιακές επιφάνειες και τα ερωτικά στοιχεία που χρησιμοποιεί, μαρτυρούν την προκλητική και αφηρημένη στάση της απέναντι στο σώμα και την φύση, γεγονός που την καθιστά κληρονόμο της σεξουαλικής επανάστασης και του κινήματος του φεμινισμού που επηρέασε την Δύση τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η μεγάλη γκάμα υλικών που χρησιμοποιεί στα έργα της, από κερί μελισσών, μπρούτζο και αλουμίνιο, μέχρι λάτεξ και αφρό πολυουρεθάνης, (προ)καλεί τον επισκέπτη να αγγίξει τα εκθέματα, να ενωθεί πνευματικά και σωματικά μαζί τους και να γίνει έτσι κοινωνός της διαχέουσας ερωτικής ειλικρίνειας της Benglis, που θυμίζει εκείνες των Andy Warhol και Robert Mapplethorpe. Αξίζει να σημειωθεί, ότι στην έκθεση περιλαμβάνονται και τρία σημαντικά ιστορικά εκθέματα που παραχώρησε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πτυχές των οποίων η Benglis έχει δανειστεί και προσδίδοντάς τους μια άλλη αμεσότητα, τις έχει μετατρέψει σε νέα αφηρημένα μοτίβα, θέλοντας έτσι να αξιοποιήσει στοιχεία της Ελλάδας, μιας “μόνιμης μούσας” στην πλούσια φαντασία της, που λόγω και της καταγωγής της, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη ζωή, την ταυτότητα και το όραμα της αμερικανίδας καλλιτέχνιδας.

max-width 100%

Το ταξίδι στην “Αυτοκρατορία των Αισθήσεων”, που επιμελήθηκε ο διακεκριμένος συγγραφέας, κριτικός και ιστορικός τέχνης Δρ. David Anfam, έδωσε την δυνατότητα στους φοιτητές/τριες του Προγράμματος να αντικρίσουν μέσα από την τέχνη της Lynda Benglis δικές τους σκέψεις και συναισθήματα, που ενδεχομένως να μην είχαν διανοηθεί στο παρελθόν ανοίγοντας έτσι την αυλαία του εαρινού εξαμήνου…

Δείτε εδώ όλο το φωτογραφικό υλικό από την επίσκεψη