Tabula Rasa

Περίληψη του έργου

Το συγκεκριμένο έργο τέχνης δημιουργήθηκε με αφορμή το Bullying, που μαστίζει την σύγχρονη πραγματικότητα, ειδικά στο σχολικό περιβάλλον. Η επίδραση του σχολικού εκφοβισμού στην ψυχοσύνθεση ενός μαθητή είναι έντονη και καθοριστική για τη ζωή του. Τα αρνητικά σχόλια και οι άσχημες συμπεριφορές μπορούν να εγκλωβίσουν τον μαθητή στον εαυτό του και να τον απομονώσουν, σαν να ήταν μέσα σε ένα σφραγισμένο βάζο. Η αθώα, παιδική ψυχή αρχίζει σιγά σιγά να μαραίνεται, όπως ένα τριαντάφυλλο. Ωστόσο πάντα υπάρχει ελπίδα, καθώς ακόμα και τα λίγα, υγιή πέταλα του τριαντάφυλλου μπορούν να αποτελέσουν την πηγή της αναγέννησής του. Η βάση της απελευθέρωσης μπορεί να είναι η ψυχολογική και έμπρακτη υποστήριξη από το περιβάλλον του, που θα αποτελέσει αρωγή για τον μαθητή να μοιραστεί αυτά που νιώθει και να μη περιοριστεί στο φόβο του.

Αναλυτικότερα, το έργο αποτελείται από μια μαθητική φιγούρα φτιαγμένη από πηλό, η οποία είναι σε εμβρυακή στάση, δηλώντας φόβο και όντας εγκλωβισμένη μέσα σε ένα γυάλινο δοχείο. Ο λόγος που οδηγήθηκε σε αυτή την απομόνωση φανερώνεται μέσα από τις άσχημες λέξεις, οι οποίες αποτελούν προϊόν του εκφοβισμού που δέχεται από το σχολικό του περίγυρο, και είναι γραμμένες γύρω από το βάζο. Οι λέξεις αυτές είναι χαραγμένες εκτός από το βάζο και στην ψυχή του, καθώς τον έχουν στιγματίσει. Η αρνητική ενέργεια που ξεχειλίζει μέσα από το βάζο έχει ως αποτέλεσμα τα μαραμένα φύλλα και πέταλα του τριαντάφυλλου που περιχύνονται γύρω από αυτό. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτήν την αρνητική κατάσταση που μπορεί να βρίσκεται ένας μαθητής, υπάρχει πάντα μια ελπίδα. Αυτή αναδεικνύεται μέσα από το τριαντάφυλλο που ξεπροβάλει από το βάζο, το οποίο παρόλο που έχει λίγα πέταλα, καθώς τα υπόλοιπα είναι πεσμένα κάτω, είναι το μόνο ζωντανό στοιχείο στο έργο. Αυτό συμβολίζει την ελπίδα, η οποία ενισχύεται από την βάση του έργου που περιλαμβάνει αξίες και συναισθήματα που αποτελούν την δύναμη του μαθητή για να σηκώσει ανάστημα μπροστά στους εκφοβιστές του.

Το έργο μας ονομάζεται Tabula Rasa, που σημαίνει «άγραφος πίνακας». Η ερμηνεία του είναι λίγο διαφορετική από την αυθεντική λατινική φράση. Συμβολίζει την ψυχοσύνθεση και τον συναισθηματικό κόσμο του μαθητή σαν να είναι ένα “άγραφο χαρτί”, το οποίο στιγματίζεται από την  σχολική κοινωνία και τις ενδοσχολικές συναναστροφές. Υπάρχουν δύο πλευρές του συγκεκριμένου νομίσματος. Από τη μία, η υποστήριξη, η ενίσχυση και η ενθάρρυνση από το περιβάλλον μπορούν να αποτελέσουν την βάση ενός υγιούς ψυχισμού, που θα αποτελεί και την δύναμή του για να αντιμετωπίζει όλα τα προβλήματα και τις δυσκολίες που θα προκύψουν. Από την άλλη πλευρά, τα αρνητικά φορτισμένα βιώματα και ο κάθε μορφής εκφοβισμός, μπορεί να οδηγήσουν το παιδί να κλειστεί στον εαυτό του και να εγκλωβίζεται συναισθηματικά σε μια κατάσταση από την οποία είναι πολύ δύσκολο να απελευθερωθεί. Ωστόσο, δεν είναι ακατόρθωτο, γιατί πάντα υπάρχει ελπίδα. Όπως στη ζωή το καλό μπορεί να υπερκεράσει το κακό, έτσι και ένας μαθητής ο οποίος έχει την απαραίτητη βοήθεια, αν βρει την δύναμη να μιλήσει, τότε μπορεί να υπερνικήσει όλα τα αρνητικά συναισθήματα.

Δημιουργοί του έργου:

Βρατσάνου Ευαγγελία
Θεοδώση Νεφέλη - Ανδριανή
Τσάκα Ιωάννα
Τσαρουχάς Συμεών
Τσικαλάς Νικόλαος