ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ: Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΦΡΕΝΕ ΣΤΟ 3ο ΓΕΛ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ

Στα πλαίσια του προγράμματος ‘’Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης’’ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, εκπονήθηκε ομαδική  εργασία από τους/τις φοιτητές/τριες Ελένη Γαρίτου, Βικτωρία Μαρίνου, Σταμπέλου Μαρία , Χαριτάκης Ευάγγελος Τομαρά Αγαθή και Τσάκα Ιωάννα, η οποία αφορούσε την μελέτη μιας σχολικής μονάδας και προτάσεις για την βελτίωσή της στον παιδαγωγικό τρόπο λειτουργίας της. Στα πλαίσια της εργασίας, η ομάδα των φοιτητών/τριών ανέλαβε να ερευνήσει τα αποτελέσματα της  εφαρμογής παιδαγωγικών, καινοτόμων δράσεων στην λειτουργία ενός σχολείου. Οι δράσεις αυτές  έλαβαν χώρα στο 3ο ΓΕΛ Περιστερίου.

Η εργασία της ομάδας ξεκίνησε με ερέθισμα την καινοτόμο δράση του προγράμματος για την εισαγωγή της παιδαγωγικής Φρενέ στο σχολείο. Η παιδαγωγική Φρενέ συγκροτείται από θεμελιώδεις παιδαγωγικές αρχές όπως η συνεργασία, η συνεταιριστική οργάνωση της σχολικής ζωής, η ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία, η «φυσική» μέθοδος μάθησης και η σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα-κοινωνία.   Έτσι, η ομάδα αποφάσισε να προγραμματίσει δράσεις στο 3ο ΓΕΛ Περιστερίου εκ των οποίων η μια από αυτές αφορούσε την παιδαγωγική προσέγγιση Φρενέ. Συγκεκριμένα, σε συνεργασία με την διεύθυνση του σχολείου και την μαθητική κοινότητα, εφαρμόστηκε η τεχνική του ‘’Πίνακα Φρενέ’’. Έτσι, τοποθετήθηκε σε τοίχο του σχολείου πίνακας, ο οποίος κατασκευάστηκε από μέλη της ομάδας και μέσα από τον οποίο κάθε μαθητής μπόρεσε να εκφράσει τα συναισθήματα και τις ιδέες του. Μια εικόνα, μια ζωγραφιά, ένα ποίημα και άλλοι τρόποι, αποτελούν πηγή έμπνευσης και έκφρασης για όλους και για τον καθένα ξεχωριστά. Μέσα από τη δράση αυτή, δόθηκε η ευκαιρία να ανακαλύψουν οι μαθητές τον προσωπικό τους τρόπο έκφρασης και δημιουργικότητας. Καθώς όλα τα παραπάνω εκφράζονται ανώνυμα, ο πίνακας αυτός βοήθησε μέχρι και τα πιο εσωστρεφή άτομα να εκφραστούν.

Βασικός στόχος της καινοτόμου δράσης ήταν η συμπλήρωση ολοκλήρου του πίνακα, με έργα, ιδέες, σκέψεις και ό,τι άλλο επιθυμούσαν οι μαθητές με αποτέλεσμα να απελευθερωθούν. Η δράση της εφαρμογής της παιδαγωγικής Φρενέ στο 3ο ΓΕΛ Περιστερίου είχε θετικά αποτελέσματα στους μαθητές ενώ η ομάδα των φοιτητών/τριών είχε την ευκαιρία να συνδέσει τη  θεωρία με την πράξη σε πραγματικές σχολικές συνθήκες και να πάρει την χαρά της υλοποίησης της εργασίας τους σε μαθητές και να διαπιστώσει στην πράξη τα θετικά της αποτελέσματα στην  παιδαγωγική λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Στόχος του προγράμματος ‘’Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης’’ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών είναι η σύνδεση της θεωρίας με την πράξη ώστε οι φοιτητές/τριες να σχεδιάζουν βιωματικές δραστηριότητες, οι οποίες προάγουν την αναθεώρηση του τρόπου σκέψης και των εφαρμοζόμενων πρακτικών στην διδασκαλία του γνωστικού τους αντικειμένου και να είναι σε θέση να οικοδομούν διεξόδους από τη «ρουτίνα» του σχολείου και την τυποποίηση της διδασκαλίας εναλλάσσοντας κατά την κρίση τους το διδακτικό σκηνικό, τα μέσα και τις μεθόδους διδασκαλίας.

Συγχαρητήρια στην ομάδα!