Βιωματικό Εργαστήρι στις καινοτόμες δράσεις της Παιδαγωγικής Φρενέ με ευχές για την νέα χρονιά και Χριστουγεννιάτικη διάθεση

Σε εορταστικό κλίμα ολοκληρώθηκαν οι συναντήσεις του Προγράμματος στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης για το 2019. Συγκεκριμένα την Παρασκευή 13/12/2019 οι φοιτητές/τριες συμμετείχαν σε βιωματικό εργαστήρι στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το οποίο αφορούσε την Παιδαγωγική του Celestin Freinet το οποίο οργάνωσε η Δρ Βασιλική Μπρίνια σε συνεργασία με την δασκάλα Κατερίνα Παούρη και την εκπαιδευτικό- θεατρολόγο Μαρία Ζαχαροπούλου, μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας “Σκασιαρχείο”.

Στο πρώτο μέρος του βιωματικού εργαστηρίου παρουσιάστηκε η τεχνική Freinet “Τι νέα;”, η οποία αποτελεί δομικό συστατικό της συνεργατικής τάξης και διέπεται από συνεχή αλληλεπίδραση και συγκεκριμένους κανόνες που προάγουν την αυτοπειθαρχία και τον αλληλοσεβασμό, όπως π.χ. ακούμε αυτόν που μιλάει και δεν σχολιάζουμε, ζητάμε τον λόγο για να μιλήσουμε και μιλάει αυτός που έχει εκφραστεί τις λιγότερες φορές. Η δράση μπορεί να λαμβάνει χώρα σε μια σχολική τάξη μια συγκεκριμένη ημέρα της εβδομάδας και για χρονικό διάστημα 10 λεπτών στην αρχή μιας διδακτικής ώρας, έτσι ώστε οι μαθητές/τριες να το γνωρίζουν εκ των προτέρων αφού θα έχει γίνει μία οικεία διαδικασία στη σχολική ζωή των μαθητών/τριών. Άξιο αναφοράς είναι, ότι κατά την τεχνική αυτή, όλοι οι μαθητές κάθονται σε κύκλο μαζί με τον δάσκαλο, ο οποίος μέσα από στοχευμένες ερωτήσεις συντονίζει την διαδικασία, ενώ και μαθητές καλούνται να εκπληρώσουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες (métier), όπως να γράφουν τα πρακτικά, να τηρούν τον χρόνο και να διαχειρίζονται το ποιος παίρνει τον λόγο, γεγονός που ενισχύει το ομαδικό πνεύμα και το αίσθημα της ευθύνης.

Στο δεύτερο μέρος του βιωματικού εργαστηρίου, οι συντονίστριες επικεντρώθηκαν σε μία ακόμα τεχνική Freinet, το “Συμβούλιο Τάξης”, το οποίο μπορεί να πραγματοποιείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και αποτελεί το κεντρικό μέσο, με το οποίο εκφράζονται όλες οι απόψεις των μελών της σχολικής τάξης, κατατίθενται προτάσεις και λαμβάνονται αποφάσεις με γνώμονα την κοινή βούληση των μαθητών/τριών, οι οποίοι/ες αναλαμβάνουν επίσης ρόλους και αρμοδιότητες που γεννιούνται μέσα από τις ανάγκες τους. Οι φοιτητές/τριες του Προγράμματος έγιναν κοινωνοί των δύο αυτών δράσεων, ρωτώντας κι εκείνοι “Τι νέα;” και διεξάγοντας το “Συμβούλιο Τάξης” κατά την διάρκεια του οποίου μοιράστηκαν τις δικές τους προτάσεις, κριτικές και επιβραβεύσεις, φτάνοντας τελικά στη λήψη αποφάσεων της ομάδας τους. Με το πέρας του βιωματικού εργαστηρίου, οι φοιτητές/τριες αντάλλαξαν ευχές για καλά Χριστούγεννα και ένα χαρούμενο, γεμάτο εμπειρίες νέο έτος και ανανέωσαν με χαρά το ραντεβού τους το 2020 με την επιστημονική υπεύθυνη του Προγράμματος Δρ. Βασιλική Μπρίνια!

Μέσα από τις φωτογραφίες της ομάδας φανερώνεται ο διάχυτος ενθουσιασμός των φοιτητών/τριών του Προγράμματος καθώς και η ανυπομονησία τους να συνεχίσουν το 2020 στον δρόμο που ξεκίνησαν ευχόμενοι ο δρόμος αυτός να είναι γεμάτος εμπειρίες, γεμάτος γνώσεις…

Καλά Χριστούγεννα και Καλή Χρονιά 2020!!!