Θέματα Διεθνούς Οικονομίας
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΟΝΕΜΟΜΕΝΩΝ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ: 6 πιστωτικές μονάδες
ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν να:
- διακρίνουν τις βασικές διαφορές μεταξύ των εναλλακτικών θεωρητικών υποδειγμάτων και να εξηγούν τον τρόπο λειτουργίας τους στην εξαγωγή των θεωρητικών συμπερασμάτων,
- αναλύουν μεθοδικά τα διεθνή οικονομικά φαινόμενα, όπως π.χ. τις συνέπειες για το εθνικό προϊόν, την απασχόληση, και το ισοζύγιο πληρωμών των εθνικών μακροοικονομικών πολιτικών, καθώς και τον τρόπο λειτουργίας διαφορετικών συστημάτων συναλλαγματικών ισοτιμιών και τις συνέπειές τους για την εύρυθμη προσαρμογή των οικονομιών σε περιόδους οικονομικών κρίσεων,
- αξιολογούν τις διεθνείς οικονομικές εξελίξεις με συστηματικό και αντικειμενικό τρόπο, αναπτύσσοντας και εφαρμόζοντας κατάλληλα κριτήρια, βάσει των προβλέψεων των διάφορων θεωριών καθώς και της διεθνούς εμπειρίας, όπως παρουσιάζονται στο μάθημα.
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ: -
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Η θέση υπέρ του ελεύθερου εμπορίου
Τα επιχειρήματα της εθνικής ευημερίας κατά του ελεύθερου εμπορίου
Διανομή εισοδήματος και εμπορική πολιτική
Διεθνείς διαπραγματεύσεις και εμπορική πολιτική
2. ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Σύγχρονα επιχειρήματα υπέρ της παρεμβατικής πολιτικής στο διεθνές εμπόριο
Παγκοσμιοποίηση και χαμηλόμισθη εργασία
Παγκοσμιοποίηση και περιβάλλον
3. TΑ ΔΙΕΘΝΗ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ: ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ
Στόχοι μακροοικονομικής πολιτικής σε μια ανοικτή οικονομία
Ταξινομώντας τα νομισματικά συστήματα: Το νομισματικό τρίλημμα των ανοικτών οικονομιών
Διεθνής μακροοικονομική πολιτική στο σύστημα του χρυσού κανόνα, 1870-1914 602
H εποχή του μεσοπολέμου, 1918-1939
Tο σύστημα του Μπρέτον Γουντς και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο: Ανάλυση των επιλογών πολιτικής για την επίτευξη εσωτερικής και εξωτερικής ισορροπίας
Tο πρόβλημα εξωτερικής ισορροπίας των ΗΠΑ στο σύστημα του Μπρέτον Γουντς
Tα επιχειρήματα υπέρ των κυμαινόμενων συναλλαγματικών ισοτιμιών
Μακροοικονομική αλληλεξάρτηση στις κυμαινόμενες ισοτιμίες
Tι μάθαμε από τις μετά το 1973 εξελίξεις;
Μπορούν να είναι οι σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες μια επιλογή για τις περισσότερες χώρες;
4. ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΕΣ ΧΩΡΕΣ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ, ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Εισόδημα, πλούτος και μεγέθυνση της διεθνούς οικονομίας
Το υπόδειγμα Balassa-Samuelson
Δομικά χαρακτηριστικά των αναπτυσσόμενων χωρών
Δανεισμός και χρέος των αναπτυσσόμενων χωρών
Ανατολική Ασία: Επιτυχία και κρίση
Μαθήματα από τις κρίσεις των αναπτυσσόμενων χωρών
H μεταρρύθμιση της αρχιτεκτονικής του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος
Κατανοώντας τις παγκόσμιες ροές κεφαλαίων και την παγκόσμια διανομή εισοδήματος: Είναι η γεωγραφία πεπρωμένο;
5. ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΙΣΟΤΙΜΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΟΣ
Γιατί μελετάμε τις σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες
Oι παρεμβάσεις της κεντρικής τράπεζας και η προσφορά χρήματος
Πώς η κεντρική τράπεζα καθορίζει τη συναλλαγματική ισοτιμία
Πολιτικές σταθεροποίησης με σταθερή συναλλαγματική ισοτιμία
Oι κρίσεις του ισοζυγίου πληρωμών και η φυγή κεφαλαίων
Ελεγχόμενη διακύμανση και αδρανοποιημένη παρέμβαση
Αποθεματικά νομίσματα στο διεθνές νομισματικό σύστημα
Ο χρυσός κανόνας
6. ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ: ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΣΗ
Η διεθνής κεφαλαιαγορά και τα κέρδη από το διεθνές εμπόριο
Διεθνής τραπεζική και διεθνής κεφαλαιαγορά
Τραπεζική δραστηριότητα και χρηματοπιστωτική αστάθεια
Προκλήσεις για τη ρύθμιση της διεθνούς τραπεζικής δραστηριότητας
Πόσο καλά έχουν κατανείμει τα κεφάλαια και τον κίνδυνο οι διεθνείς κεφαλαιαγορές;
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΠΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗ
- Krugman, P., Obstfeld, M. and M. Melitz (2023). Διεθνής Οικονομική: Θεωρία και Πολιτική, 5η βελτιωμένη έκδοση, Κριτική.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά: American Economic Review, Journal of International Economics, Journal of International Money and Finance, World Development.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ: Διαλέξεις, παρουσιάσεις φοιτητών
ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ/ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ: Γραπτή εργασία (30%), Τελική γραπτή εξέταση, ερωτήσεις γνώσεων και κρίσης (70%)
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Ελληνικά και αγγλικά